Metrico (İnceleme)

Tarih Ağu 8 2014 - 10:11am - Elluin
1447
GENEL PUAN
  • Grafikler
  • Ses
  • Oynanabilirlik
  • Atmosfer

metrico

2013 yılının Mart ayında duyurulan ve PS Vita için özel olarak hazırlanan Metrico sonunda bizlerle. PS Plus Ağustos oyunları arasında yer alan Metricoyu sizler için inceledim. Şimdi gelin oyunumuzun ayrıntılarını beraber inceleyelim.

1

Ali Parasının %30uyla Fındık Alıyor

Çocukluk yıllarımda en çok çekindiğim ders matematikti. Seneler ilerledikçe zorlaşan konular yüzünden matematik benim için tam anlamıyla korkulu rüya haline gelmişti. İşçi, havuz, yaş problemleri derken sonu gelmeyen rakamlardan kurtulmak için okul hayatımın sonunu beklemem gerekti. Peki özellikle matematik sevmeyen biri için matematik eğlenceli hale gelebilir mi? İşte bu sorunun cevabını almak isteyenler için Metrico büyük önem taşıyor.

Temelde platform oyunu olan Metrico bu platformer öğelerini puzzle çözme kavramıyla birleştiriyor ve daha önce bu kombinasyonları deneyen Thomas Was Alone ve Portal gibi oyunların izini kendine has bir şekilde sürmeye çalışıyor. Bir tutam matematik, bir tutam deneme yanılma ve bolca çözülmeyi bekleyen bilmece, işte karşınızda Metrico’nun formülü.

 

Aşağıdaki Problemi Pasta Grafik Üzerinde Çözebilir Misiniz?

Metrico’nun dünyasına adım attığınızda aklınıza ilk gelecek şey kendinizi bir kareli defterin ortasında hissetmek olacaktır. Yüzdeler, sayılar ve kesirler sarmalıyor dört bir yanınızı. Etrafınızdaki geometrik şekillere göz gezdirirken bir anda kimliksiz bir karakterin kontrolünü bize bırakıyor oyun. Belki de derslerde sıkıntıdan defterin üzerine çizdiğiniz adamlardan biridir, kimbilir.

2

Oyuna başladığınızda farkedeceğiniz ilginç detaylardan biri oyunun size hemen hemen hiç bir açıklama yapmayışı. Oyunda ilerledikçe yeni butonlar ve özellikler kullanıma açılıyor ancak bu özellikleri sağ üstte çıkan küçük animasyon sayesinde öğreniyoruz. Yapımcıların oyunun o kendine has havasına katkı yapmak için kullandıkları bu özelliği anlamakla beraber aynı zamanda kafa karıştırıcı olabileceğini de eklemek gerekiyor. Bazı özelliklerin mantığını çözmek zaman alıyor(fotoğraf çekme ve ışınlanma özellikleri örnek verilebilir). Yeni açılan özelliklerle beraber karşımıza zamanla daha komplike ve içinden çıkması zorlaşan puzzlelar çıkıyor elbette. İşte bu noktada iyi bir platform oyununu diğerlerinden ayıran şeyin ne olduğunun üzerine basmak gerekli. Tahmin ettiniz değil mi? Cevap elbette kontroller.

Temel olarak basit gözüken Metrico’da zamanlama, doğru anda doğru hareketi yapmak büyük önem taşıyor. X tuşu zıplamaya, yuvarlak tuşu ışınlanma ve kayıt noktası belirleme, üçgen tuşu ekranı sıfırlamaya, kare tuşu ise kamerayı kullanmaya yarıyor. Ön dokunmatik ekranla noktalar gönderiyor, arka dokunmatik ekranla ise bu noktaların gideceği yönü belirliyoruz. İşte sorun burada başlıyor. Nokta atma özelliği R2 ve L2 tuşlarıyla yapılabilse de açıyı ayarlamak için arka dokunmatik ekranı kullanmak zorundayız. Hızlı davranmamız gereken bazı noktalarda arka dokunmatik ekranı kullanmak işleri zorlaştırıyor. Sorun sadece bununla da sınırlı kalmıyor, tilt kontrolleri de(yani vitayı hareket ederek yaptığımız kontroller) işin içine girince durum can sıkıcı bir hal alıyor. Kimi zaman puzzleın çözümünü bildiğiniz durumlarda bile bu kontrollerin zorluğu yüzünden ilerlemek işkence haline dönüşüyor. Vitaya oyun yapan şirketlerin inatla dokunmatik ve hareket kontrollerine ağırlık vermesini anlamak güç, Tearaway bu alanda önemli bir ilerleme olmuştu ancak Metrico için aynı şeyi söylemek güç.

 

Korkma Bebeğim Hepsinin Sonu Aynı

“Neden soruyorsun, nereye gideyim? İki yol var demiştin hangisini seçeyim?” diyordu Mavi Sakal İki Yol adlı şarkılarında. Şarkımıza uyacak şekilde her bölümün sonunda karşımıza 2 veya  3 kapı çıkıyor. Bu kapılardan birini seçerek farklı bölümlere adım atıyoruz. Eğer PSN’e bağlı durumdaysanız diğer oyuncuların hangi ağırlıkta tercih yaptığını görebiliyorsunuz ve seçtiğiniz seçenekle sizde bu yüzdeye dahil oluyorsunuz.

3

İlerledikçe karşımıza çözülmesi birkaç zıplamayla çözülemeyecek puzzlelar çıkmaya başlıyor, işte bu durumda sınırların dışırasına çıkarak farklı çözüm yolları aramanız gerekli. Genel olarak karşımıza çıkan puzzleları çözmesi eğlenceli ancak zorluk seviyelerindeki dengesiz değişimlerle sık sık karşılaşıyoruz. Bazen 30 saniyede çözebildiğiniz bir bölümün ardından çözümü için 10-15 dakika harcayağınız puzzlelarla karşı karşıya kalıyoruz. Zorluk seviyesindeki dengeli değişimler özellikle puzzle oyunları için büyük önem taşımakta, Metrico’nun hanesine yazılabilecek önemli eksiklerden birisi de bu özelliğe tam anlamıyla sahip olmayışı.

 

Hocam Mehmet Ödevini Yapmamış!

İncelemenin bu son bölümünde oyunun teknik özellikleri üzerinden kısaca geçmekte fayda görüyorum. Metrico’ya indie dersek yanlış olmaz, lakin Digital Dreams sadece 3 kişiden oluşan bir ekip(Vita kullanıcılarının indie kelimesinden ne kadar korktuklarının farkındayım). Görsel olarak şaşırtıcı bir ayrıntıya sahip olmayan Metrico için sade bir tarz kullanılmış. Oyunun müzikleri ise özellikle oyunun başlangıcında havayı yansıtmaya yardımcı olsa da, oyun ilerledikçe aynı performansı sergiliyemiyor. Bu sorunu oyunun sesini kapatarak arkadan açacağınız bir müzikle kapatmanız elbette mümkün, Radiohead’den There There ilaç gibi gelecektir.

4

Metrico puzzle platformer sevenleri eğlendirebilecek bir yapım. Ancak bu türü takip etmeyenleri tatmin etmeyeceğini belirtelim. Akıllıca kurgulanmış bölümler artı hanesinde yer alırken dokunmatik ve hareket kontrolleri oyunun akışını kötü yönde etkiliyor ve oyunun eksiler hanesinde yer alıyor. Aynı zamanda bölümler arası dengesiz zorluk değişimleri sabırsız oyuncuları zorlayacaktır.

  • misafir

    cok kotu bir oyun

  • asmeth

    Oyunu merak ediyordum ama pek begendigimi soyleyemem, yine de inceleme guzel olmus tesekkurler

  • Ali

    Onun gaytet güzel. Incelemeyi yapan arkadaş ilk bölümlerde tıkandınız için 3 vermiş. Dokunmatikle alakalı çok özellik yok bi tek nişan alma var ateş etme L ve r tuşları da oluyor. Bi noktadan sonra kamerayı da kullanarak renklerde oyun ilerliyor.

    • Elluin

      İncelemeyi yapan benim. Öncelikle 3 puan değil 6 puan. 5lik sistem üzerinden 3 puan aldı. Dokunmatikle ilgili bir özellik var, o da nişanlama ayrıca tilt kontrolleri var yani Vitayı sağa sola aşağı yukarı hareket ettirerek yapılan puzzlelar. Ateş etmenin L ve R tuşlarıyla olduğunu zaten yazdım, incelemeyi düzgün okumanızı tavsiye ediyorum. Dikkat ettiyseniz kamerayla ilgili bölümlerden de bahsetmişim.

      Saygılar.

  • aytuğ

    güzel bir inceleme olmuş elinize sağlık.bu tarz özgün zeka unsurları içeren oyunları seviyorum ben beğendim oyunu eksiklerine rağmen,plus üyelerine ücretsiz bu ay tavsiye ederim